Sisällys
Pääkirjoitus
3 Antti Salminen, Pääkirjoitus 2/22
n & n -haastattelu
7 Sofia Blanco Sequeiros, Kosminen nörtti – Haastattelussa Harry Salmenniemi
Ulkomaailman kirjeenvaihtajat
13 Kristian Blomberg, René Char ja runouden etiikka
15 René Char, Martin Heideggerin esittämää kysymystä jatkavia vastauksia
Runous
16 René Char, Kolme runoa
Kokeellisuuksia
21 Päivi Mehtonen, Vapaus, taide, utopia: kaksi anarkistista mallia
31 Sezgin Boynik & Minna Henrikson, Tehdas kulttuurina
36 Päivi Mehtonen, Perusteellisesti Bergsonista
39 Tommi Kakko, Dandyismi edestä ja takaa
Essee
47 Panu Raatikainen & Veli-Matti Värri, Heikki Mäki-Kulmala ja Ayn Randin absoluuttiset totuudet
49 Heikki Mäki-Kulmala, Ayn Rand ja itsekkyyden ilosanoma
Lahja
59 Olli Pyyhtinen, Antropologisen elementarismin tuolle puolen – Lahjakäytäntöjen moninaisuus nyky-yhteiskunnassa
63 Anna-Mari Almila & David Inglis, Lahja, muutos ja jatkuvuus – Musliminaisten vaatetarinoita Suomesta
67 Sauli Havu, Bourdieu ja lahjan kaksinainen totuus
75 Anna Jensen, Julkinen taide lahjana, joka ei aina ole toivottu
79 Alexandra Urakova, Ylhäältä annettu lahja – Akateemiset apurahat ja tutkijastipendit lahjanvaihdon kontekstissa
87 Margrit Shildrick, COVID-19:n biofilosofiaa ja -politiikkaa – Pandemian uudelleenarviointi Roberto Espositon immuniteettiparadigman valossa
Kolumni
96 Reko Ravela, Sodasta
Elokuva
99 Tytti Rantanen, ”Analog? Gut!” – 68. Oberhausenin kansainvälinen lyhytelokuvafestivaali
Otteita ajasta
103 Jyrki Siukonen, Katse vaihtuviin kuvioihin: Eino Ruutsalon avantgarde
105 Anna Penttilä, Haavoittuvuuden olinpaikkaa etsimässä
Kirjat
110 Sami Sjöberg, Analogioista kielen viidakkoon (André Breton, Unen hiekkarannoilla. Valitut runot; Benjamin Péret, Kellarin kätköistä)
112 Essi Syrén, Marginaalien taiteilijat ja elämän uudistajat (Irmeli Hautamäki, Laura Piippo ja Helena Sederholm (toim.), Avantgarde Suomessa)
114 Kaisa Häkkinen, ”Vah vah! Päivää päivää!” (Rea Peltola, Anni Jääskeläinen ja Katariina Harjunpää (toim.), Kieli ja eläin. Vuorovaikutusta ja kielioppia monilajisissa yhteisöissä)