Kirjat

Kirjat

ajatellaan_mark_pieni
Beate Børresen, Bo Malmhester, Tuukka Tomperi

Ajatellaan yhdessä (niittisidottu)

Sisältö etenee selkein harjoituksin, joissa oppilaat joutuvat ottamaan kantaa elämän tärkeimpiin kysymyksiin, työstämään ajatteluaan ja luottamaan yhteisen pohtivan keskustelun voimaan. Työkirjan oivaltava piirre on siinä, ettei se sanele vastauksia herättämiinsä kysymyksiin vaan antaa ajattelutyön kirjan käyttäjille. Niinpä käsittelytaso muotoutuu kirjaa käyttävän ryhmän ja ikäluokan ajattelun mukaiseksi. Kirja soveltuu monenikäisille oppilaille peruskoulun alaluokista lukioon.

Antamatta valmiita sisällöllisiä vastauksia tehtävät opastavat taitavan ajattelun muodollisiin edellytyksiin. Ajattelun taitoja virittävät ja vahvistavat harjoitukset sopivat minkä tahansa oppiaineen tueksi. Suulliseen ja kirjalliseen itseilmaisuun, käsitysten selkeyttämiseen sekä kuuntelun ja keskustelun harjoiteluun johdattavat tehtävät vahvistavat etenkin kielellistä kehitystä ja kommunikaatiovalmiuksia. Erityisen hyödyllisiä kriittisen ajattelun ja keskustelun harjoitteet ovat äidinkielen opetuksen osana.

Tutustu sisältöön tästä:

Näyte 1 (PDF)

Näyte 2 (PDF)

Näyte 3 (PDF)

15 € (kestotilaajille –25 %)

Sisällys

Alkusanat 
Kirjan käyttäminen 
Käytännön vinkkejä harjoituksiin

OSA 1   Filosofointi ja ajattelun työstäminen

1 Mitä on hyvä tehdä? 
2 Esimerkkien käyttäminen 
3 Mitä ovat filosofiset kysymykset? 
4 Metakeskustelu ja arviointi

OSA 2    Millaisia ovat filosofisen ajattelun välineet?

Kyseleminen  
  1 Tärkeät kysymykset 
  2 Kysymysharjoitus 
  3 Harjoitus omilla kysymyksillä 
  4 Harjoitus tekstistä esitettävillä kysymyksillä

Perusteleminen  
  1 Perusteiden tutkailu 
  2 Hyvät perusteet 
  3 Ota kantaa

Valitseminen 
  1 Pienet ja suuret valinnat 
  2 Ota kantaa 
  3 Valitseminen ja ajattelun edistyminen

Vertaileminen 
  1 Samanlaiset ja erilaiset – ja erilaiset samanlaiset 
  2 Mikä ei kuulu joukkoon?

Yhdisteleminen 
  1 Yhdistele erilaisin tavoin 
  2 Löydettyjen esineiden yhdistelyä 
  3 Mistä ’minä’ koostuu?

OSA 3    Millaisia ovat filosofiset kysymykset ja aiheet

Totuus 
  1 Tiedämme paljon 
  2 Miten saamme tietoa asioista? 
  3 Miten voimme päätellä, ovatko väitteet totta vai eivät? 
  4 Platonin luolavertaus 
  5 Kassandran ennustus 
  6 Otetaan kantaa

Hyvyys 
  1 Mikä on oikein ja mikä väärin, mikä hyvää ja mikä pahaa? 
  2 Kuinka tiedämme, mikä on hyvää tai pahaa, oikein tai väärin? 
  3 Mihin hyvä ja paha perustuvat? 
  4 Mistä syystä pyrimme tekemään oikein emmekä väärin? 
  5 Syitä tehdä oikein 
  6 Sokrates vääryydestä  
  7 Platon: Gygeen sormus 
  8 Kant: kategorinen imperatiivi 
  9 Lasten oikeuksien julistus 
  10 Kultainen keskitie 
  11 Rohkeus 
  12 Varastaminen 
  13 Valehteleminen 
  14 Ystävyys

Kauneus 
  1 Mikä on tyylikästä? 
  2 Miksi asiat menevät pois muodista? 
  3 Minkä vuoksi pidämme jotakin kauniina? 
  4 Mikä on maukkain? 
  5 Miksi maku muuttuu? 
  6 Millainen musiikki on parasta? 
  7 Maalauksen kauneus 
  8 Valokuvan kauneus

Filosofisessa ajattelussa edistyminen

Sanasto

Liitteet  
Ota kantaa -peli  
Keskustelun säännöt 
Opettajalle

Kääntäjä(t): Tuukka Tomperi
Julkaisuvuosi: 2011
Sivumäärä: 96
ISBN: 978-952-5503-45-6