Kirjat
Kirjat

Sata vuotta katsomuskamppailua
Hyvän ja pahan, oikean ja väärän pohtiminen on keskeinen osa kasvatusta. Suomessa on väitelty viimeksi kuluneiden sadan vuoden aikana kuitenkin useaan otteeseen siitä, pitäisikö etiikkaa opettaa yleissivistävässä koulussa katsomusryhmittäin eriytetysti vai kaikille oppilaille yhteisesti. Etiikkaa ehdotettiin kaikille yhteiseksi oppiaineeksi koululakien säätämisen yhteydessä 1920-luvulla, peruskoulu-uudistuksessa 1960-luvulla, lukion tuntijakouudistuksessa 1990-luvulla ja peruskoulun tuntijakouudistuksessa 2010-luvulla. Ehdotus herätti kaikissa vaiheissa laajan julkisen keskustelun, mutta se ei mennyt kertaakaan läpi. Miksi etiikkaa on ehdotettu kaikille yhteiseksi oppiaineeksi ja millaisin puhetavoin ja perusteluin sitä on vastustettu?
Eenariina Hämäläisen perusteellinen teos selvittää näiden debattien historian. Väitöskirja on ensimmäinen systemaattinen tutkimus etiikan opetuksesta käydyn katsomus- ja koulutuspoliittisen keskustelun vaiheista.
Painettu teos 45 € (kestotilaajille –25%)
Lataa teos tästä (pdf): Hämäläinen, Sata vuotta katsomuskamppailua
Keskustelua ja arvioita teoksesta
”Hämäläisen laaja väitöskirja ei ole ainoastaan opinnäytetyö. Se on merkittävä kasvatushistoriallinen perustutkimus, jolla on suuri merkitys myös humanististen aineiden ainedidaktiikalle. Teos paikkaa merkittävää tietoaukkoa suomalaisessa katsomusopetuksen historiassa ja samalla avaa kouluun ja katsomuksiin liittyviä kamppailuja ja valtarakenteita uudesta näkökulmasta. Hämäläinen osoittaa monitieteisen kasvatuksen tutkimuksen parhaiden perinteiden mukaisesti, kuinka nykytilan polveutumisen ja rakentumisen tarkka historiallinen tutkimus avaa ainedidaktiikalle, koulutuspolitiikalle ja jopa koulun käytännön toiminnalle mahdollisuuksia ymmärtää oma asema uudestaan toisin.”
Eero Salmenkivi, ”Etiikan opetuksen poterot”, Koulu ja menneisyys LXI – Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seuran vuosikirja 2024.