Olet täällä

Vapausmyssy ja tasavaltalaisuus, tai huomioita tonttulakin poliittisesta historiasta

Vapausmyssy ja tasavaltalaisuus, tai huomioita tonttulakin poliittisesta historiasta

niin & näin 4/16
LiiteKoko
PDF icon netn164-34.pdf3.64 MB

Artikkelin kuvat (klikkaa isommaksi)

Kuvat 1 & 2: Varhaisia Ranskan vallankumouksen aikaisia kuvia myssystä poliittisen vapauden tai vapautumisen eksplisiittisenä symbolina.
Jean-Jacques-Francois Le Barbier, Déclaration des droits de l’homme et du citoyen.
Jean-Baptiste Lesueur, Plantation d’un arbre de la Liberté, n. 1790. 1789.
Musée Carnavalet, Pariisi. Valokuvat: Wikimedia Commons.

 

Kuva 3: Kolumbian tasavallan vaakuna.
Valokuva: Wikimedia Commons.

 

Kuva 4: Kuuban tasavallan vaakuna.
Valokuva: Wikimedia Commons.

 

Kuva 5: New Jerseyn osavaltion vaakuna.
Valokuva: Wikimedia Commons.

 

Kuva 6: Yhdysvaltain sotaministeriön vaakuna.
Valokuva: Wikimedia Commons.

 

Kuva 7: Constantino Brumidi, The Apotheosis of Washington, 1865.
Rotundan maalaus Yhdysvaltain kongressin United States Capitol -rakennuksessa, Washington, D.C. Valokuva: Wikimedia Commons.

 

Kuva 8: Eugène Delacroix, Vapaus johtaa kansaa, 1830. Louvre, Pariisi.
Valokuva: Wikimedia Commons.

 

Kuva 9: John Hogarth, satiirinen gravyyri John Wilkesistä, 1760-luku.
Valokuva: Wikimedia Commons.

 

Kuva 10: Eyre Crowe oli abolitionisti. Punainen myssy ikään kuin valaa toivoa ja lupaa: vaikka vanhempiesi sukupolvi joutuu vielä elämään orjana, sinun sukupolvesi saa jo vapauden.
Eyre Crowe, Slaves waiting for sale: Richmond, Virginia, 1861.
Heinz Collection, Washington, D.C. Valokuva: Wikimedia Commons.

 

Kuva 11: Brutuksen kolikko (EID MAR -hopeadenaari), jossa pileus tikareiden välissä, 42 eaa.
Valokuva: Wikimedia Commons.

 

Kuva 12: Manumissiota kuvaava roomalainen reliefi ajanlaskun alun tienoilta.
Musée Royal de Mariemont, Morlanweltz.

 

Kuva 13: Lorenzino di Medicin mitali, 1537.
Münzkabinett, Staatliche Museen zu Berlin, Berliini. Kuva: museon verkkosivut.

 

Kuva 14: Henrik II:n mitali, 1552.
Kuva julkaistu oikeudenomistajien luvalla: Fritz Rudolf Künker GmbH & Co. KG, Osnabrück / Lübke & Wiedemann, Stuttgart.

 

Kuva 15: Varhainen kuva dogesta päässään corno ducale. Niccolò Semitecolo, Monumento funebre del doge Michele Morosini (yksityiskohta), 1382.
Basilica dei Santi Giovanni e Paolo, Venetsia. Valokuva: Wikimedia Commons.

 

Kuva 16: Tizian, Doge Andrea Grittin muotokuva, n. 1540.
National Gallery of Art, Washington, D.C. Kuva: museon verkkosivut.

 

Kuva 17: Canaletto, Venice: The Upper Reaches of the Grand Canal with S. Simeone Piccolo (yksityiskohta), n. 1738.
NG163, National Gallery, Lontoo. Valokuva: Niko Noponen.

 

Kuva 18: Etualalla mahdollisesti Dante Alighieri päässään cappuccio.
Giotto (mahdollisesti), Paratiisi-fresko (yksityiskohta), 1330-luku.
Museo del Bargello, Firenze. Valokuva: Wikipedia Commons.

 

Kuva 19: Lorenzo Medici päässään cappuccio.
Andrea del Verrocchio, maalattu terrakottapysti, n. 1480.
National Gallery of Art, Washington, D.C. Valokuva: Wikimedia Commons.

 

Kuva 20: Sandro Botticelli, Tuntematon nuori mies, jolla Cosimo Medici vanhemman mitali, 1474.
Galleria degli Uffizi, Firenze. Valokuva: Wikimedia Commons.

 

Kuva 21: Domenico Ghirlandaio, Vanha mies lapsenlapsineen, n. 1480.
Louvre, Pariisi. Valokuva: Wikimedia Commons.

 

Kuva 22: Varhainen kuva punamyssyisistä merimiehistä.
Hans Holbein nuorempi, vesiväritetty piirros hansalaivasta, n. 1532.
Städel Museum, Frankfurt am Main. Valokuva: Wikimedia Commons.

 

Kuva 23: Henry Scott Tuke, All Hands to the Pump (yksityiskohta), 1888.
Tate Britain, Lontoo. Valokuva: Niko Noponen.

 

Kuva 24: Punamyssyinen Pyhä Eligius oikealla. Spinello Aretino, Pyhä Antonios Suuri ja Pyhä Eligius, n. 1370.
Metropolitan Museum of Art, New York. Valokuva: Wikimedia Commons.

 

Kuva 25: Eligius käsityöläismestarina kahden apulaisen kanssa. Niklaus Manuel Deutsch, Pyhä Eligius, 1515.
Kunstmuseum, Bern. Valokuva: Wikimedia Commons.

 

Kuva 26: Luennoiva kirurgimestari John Banister. Tuntematon, n. 1580.
Barber-Surgeon’s Hall, Lontoo. Valokuva: Wikimedia Commons.

 

Kuva 27: Hendrick Avercamp, A Scene on the Ice near a Town, n. 1615.
NG1479, National Gallery, Lontoo. Valokuva: Wikimedia Commons.

 

Kuva 28: Punamyssyinen mies työssään.
Yksityiskohta Avercampin maalauksesta (Kuva 27).
NG1479, National Gallery, Lontoo. Valokuva: Niko Noponen.

 

Kuva 29: Toinen punamyssyinen mies työssään.
Yksityiskohta Avercampin maalauksesta (Kuva 27).
NG1479, National Gallery, Lontoo. Valokuva: Niko Noponen.

 

Kuva 30: Punamyssyinen mies tauolla.
Yksityiskohta Avercampin maalauksesta (Kuva 27).
NG1479, National Gallery, Lontoo. Valokuva: Niko Noponen.

 

Kuva 31: Kolme idästä tulevaa magia fryygialaismyssyissään.
Bysanttilainen mosaiikki (yksityiskohta), 500-luvun puoliväli.
Sant’Apollinare Nuovo, Ravenna. Valokuva: Wikimedia Commons.

 

Kuva 32: Punamyssyisiä troijalaisia ja Troijan hevonen.
Kuva käsikirjoituksessa Vergilius Romanus, 500-luku.
Folio 101r, Biblioteca Apostolica, Vatikaani. Valokuva: Wikipedia Commons.

 

Kuvat 33 & 34: Kanadalaisen Krieghoffin talviaiheiset maalaukset levisivät painokuvajäljennöksinä laajalle jo 1800-luvun jälkipuoliskolla ja antoivat vaikutteita joulukorttikuvastolle.
Cornelius Krieghoff, The Woodcutter, 1857. Art Gallery of Ontario, Toronto.
Cornelius Krieghoff, The Toll Gate, 1859. Yksityiskokoelmassa.
 Valokuvat: Wikipedia Commons.

 

Kuvat 35 & 36: Aikalaiskuvia Englannin kruunua vastaan kapinoineista quebeciläisistä vallankumouksellisista.
Katherine Jane Ellice, vesivärimaalaus, 1838.
Charles Beauclerck, litografia (yksityiskohta), 1840.
Bibliothèque et Archives Canada, Ottawa. Valokuvat: Wikimedia Commons.

 

Kuva 37: Gerda Tirén, kansikuva Jultomten-lehdessä, 1898.
Valokuva: Wikimedia Commons.

 

Asiasanat: demokratia, tasavalta, antiikki, kaupunkivaltiot, renessanssi, 1700-luku, valistus, kisällit, joulu, aatehistoria, Yhdysvallat
Teema/osio: Verkkotekstit
Paperilehden sivut: 146-157 (verkko-osio)

Jaa tämä