Kirjat

Kirjat

kukaminaolen_netti
Ann Margaret Sharp, Laurance Splitter

Kuka minä olen?

Nukkesairaala-kertomuksen opettajanopas

Opettajien ja kasvattajien tulee osata tukea lasten karttuvia ajattelutaitoja. Kuka minä olen? on esikoululaisten ja ekaluokkalaisten lukemiseksi tarkoitetun Nukkesairaala-romaanin rinnakkaisteos. Se antaa runsaat ja vahvat eväät lasten kanssa käytävän dialogin ohjaamiseen.

Tämä professorikaksikon laatima konstailematon opas on täynnä käytännössä hyviksi havaittuja keskustelupohjia, harjoituksia ja toiminnallisia tehtäviä.

Filosofi ja pedagogi Ann Margaret Sharp on lapsille tarkoitetun filosofian uranuurtajia. Laurance J. Splitter on Sharpin ja toisen lasten filosofoinnin voimahahmon, Matthew Lipmanin, läheinen työtoveri. Lasten kanssa filosofoimisesta ympäri maailmaa saadut kokemukset hyödyttävät nyt myös pieniä suomalaisia ajattelijoita.

Kuka minä olen? ja Nukkesairaala sopivat kaiken esi- ja luokanopetuksen tueksi. Opettajalta ei vaadita aiempaa kokemusta lapsille suunnatusta filosofiasta.

Tutustu esimerkkiaukeamaan. (PDF)

15 € (kestotilaajille –25 %)

Pakettitarjous Kuka minä olen? -opettajan aineisto ja Nukkesairaala -oppilaan kirja yhteensä 20 € [tilaa verkkokaupasta].

Nukkesairaalan pakettitarjous ryhmille:

– 10 kpl 50 €
– 20 kpl 90 €

Pakettiin kuuluu kaupan päälle Kuka minä olen? -opettajan opas. Isommissa tilauksissa tai muissa kyselyissä ota yhteyttä meihin suoraan niin neuvottelemme sopivan tarjouksen.

Pakettitilaukset suoraan (ei verkkokaupan kautta) Ota yhteyttä -linkistä tai s-postilla tilaukset@netn.fi tai puhelimella 040 721 4891. 

Sisältö

Johdanto

Ensimmäinen luku
  1. ’Jokainen’
  2. Mikä on henkilö?
  3. Mikä on nukke?
  4. Keräileminen
  5. Kuinka vanha olet?
  6. Kuinka vanha nukkesi on?
  7. Nimeäminen
  8. Mistä asiat ovat peräisin?
  9. Väri
  10. Syy ja vaikutus
  11. Samanlaisuudet ja erilaisuudet
  12. Voivatko nuket puhua ihmisille?
  13. Ovatko nuket todellisia?
  14. Kiistäminen
  15. Miten pystymme sanomaan, mikä on totta?
  16. Todistaminen

Toinen luku
  1. Epätietoisuus siitä, mitä pitäisi tehdä
  2. Kuinka voimme tietää, mikä on meille hyväksi?
  3. Säännöt
  4. Liian nuori
  5. Millainen on hyvä ihminen?
  6. Mikä on opettaja?
  7. Mitä ovat sanat?
  8. Mikä on ystävä?
  9. Mikä on hyvä peruste?

Kolmas luku
  1. Totuus
  2. Toisten ihmisten kohteleminen henkilöinä
  3. Pelaaminen
  4. Itsekkyys
  5. Yksi ja monta
  6. Onko tuo hyvä peruste?
  7. Mikä on tarina?
  8. Säännön rikkominen
  9. Onnellisuus
  10. Valehteleminen
  11. Olla vastuussa
  12. Hyvä päivä

Neljäs luku
  1. Haaveilu
  2. Entä – jos?
  3. Erojen havaitseminen
  4. Ihonväri
  5. Vuorotteleminen
  6. Toisten auttaminen
  7. Osat ja kokonaisuudet
  8. Mikä on ”kysymys”?
  9. Sievä, hyvännäköinen ja kaunis
  10. Sisä- ja ulkopuolella
  11. Olla tyhmä

Viides luku
  1. Syntymäpäivät
  2. Sukulaiset
  3. Tehdä jotakin sieväksi
  4. ”Jospa en olisi”
  5. Havaintoihin perustuvat johtopäätökset
  6. Näyttäminen ennen kertomista
  7. Mitä sairaalassa pitäisi tapahtua?
  8. Mitä ”uuden pään tilaaminen” merkitsee?
  9. Identiteetti
  10. ”Mitä väliä sillä on?”
  11. ”Ole järkevä!”
  12. Voiko ”minusta ei tunnu siltä” olla hyvä peruste?
  13. Toisen ihmisen asemaan asettautuminen
  14. Lupaukset
  15. Loukkaantua ja rikkoutua

Loppppuratkaisu

 

(Making sense of my world, teacher manual for the doll hospital, 2001)
Kääntäjä(t): Hannu Juuso
Julkaisuvuosi: 2010
Sivumäärä: 48
ISBN: 978-952-5503-52-4