Kirjat
Kirjat
Ajatellaan yhdessä (kierrekansi)
Kierrekantinen painos loppuunmyyty
Sisältö etenee selkein harjoituksin, joissa oppilaat joutuvat ottamaan kantaa elämän tärkeimpiin kysymyksiin, työstämään ajatteluaan ja luottamaan yhteisen pohtivan keskustelun voimaan. Työkirjan oivaltava piirre on siinä, ettei se sanele vastauksia herättämiinsä kysymyksiin vaan antaa ajattelutyön kirjan käyttäjille. Niinpä käsittelytaso muotoutuu kirjaa käyttävän ryhmän ja ikäluokan ajattelun mukaiseksi. Kirja soveltuu monenikäisille oppilaille peruskoulun alaluokista lukioon.
Antamatta valmiita sisällöllisiä vastauksia tehtävät opastavat taitavan ajattelun muodollisiin edellytyksiin. Ajattelun taitoja virittävät ja vahvistavat harjoitukset sopivat minkä tahansa oppiaineen tueksi. Suulliseen ja kirjalliseen itseilmaisuun, käsitysten selkeyttämiseen sekä kuuntelun ja keskustelun harjoiteluun johdattavat tehtävät vahvistavat etenkin kielellistä kehitystä ja kommunikaatiovalmiuksia. Erityisen hyödyllisiä kriittisen ajattelun ja keskustelun harjoitteet ovat äidinkielen opetuksen osana.
Tutustu sisältöön tästä:
Kierrekantinen painos loppuunmyyty
(Täältä löydä niittisidotun version)
Sisällys
Alkusanat
Kirjan käyttäminen
Käytännön vinkkejä harjoituksiin
OSA 1 Filosofointi ja ajattelun työstäminen
1 Mitä on hyvä tehdä?
2 Esimerkkien käyttäminen
3 Mitä ovat filosofiset kysymykset?
4 Metakeskustelu ja arviointi
OSA 2 Millaisia ovat filosofisen ajattelun välineet?
Kyseleminen
1 Tärkeät kysymykset
2 Kysymysharjoitus
3 Harjoitus omilla kysymyksillä
4 Harjoitus tekstistä esitettävillä kysymyksillä
Perusteleminen
1 Perusteiden tutkailu
2 Hyvät perusteet
3 Ota kantaa
Valitseminen
1 Pienet ja suuret valinnat
2 Ota kantaa
3 Valitseminen ja ajattelun edistyminen
Vertaileminen
1 Samanlaiset ja erilaiset – ja erilaiset samanlaiset
2 Mikä ei kuulu joukkoon?
Yhdisteleminen
1 Yhdistele erilaisin tavoin
2 Löydettyjen esineiden yhdistelyä
3 Mistä ’minä’ koostuu?
OSA 3 Millaisia ovat filosofiset kysymykset ja aiheet
Totuus
1 Tiedämme paljon
2 Miten saamme tietoa asioista?
3 Miten voimme päätellä, ovatko väitteet totta vai eivät?
4 Platonin luolavertaus
5 Kassandran ennustus
6 Otetaan kantaa
Hyvyys
1 Mikä on oikein ja mikä väärin, mikä hyvää ja mikä pahaa?
2 Kuinka tiedämme, mikä on hyvää tai pahaa, oikein tai väärin?
3 Mihin hyvä ja paha perustuvat?
4 Mistä syystä pyrimme tekemään oikein emmekä väärin?
5 Syitä tehdä oikein
6 Sokrates vääryydestä
7 Platon: Gygeen sormus
8 Kant: kategorinen imperatiivi
9 Lasten oikeuksien julistus
10 Kultainen keskitie
11 Rohkeus
12 Varastaminen
13 Valehteleminen
14 Ystävyys
Kauneus
1 Mikä on tyylikästä?
2 Miksi asiat menevät pois muodista?
3 Minkä vuoksi pidämme jotakin kauniina?
4 Mikä on maukkain?
5 Miksi maku muuttuu?
6 Millainen musiikki on parasta?
7 Maalauksen kauneus
8 Valokuvan kauneus
Filosofisessa ajattelussa edistyminen
Sanasto
Liitteet
Ota kantaa -peli
Keskustelun säännöt
Opettajalle