Kirjat
Kirjat
Väittely opetusmenetelmänä
Suomessa on puutetta debatin taitajista kaikilla tasoilla, kouluista eduskuntaan. Väittelyn käyttäminen yhtenä opetuksen työtapana peruskoulusta yliopistoon onkin yksi parhaista keinoista edistää kriittisen ajattelun, argumentaation ja retoriikan taitoja – ja keskusteluilmapiiriämme.
Puhe- ja argumentaatiotaitoa tarvitaan kaikkialla lehtikirjoituksista julkiseen puhumiseen, politiikasta tieteelliseen tutkimukseen, kaupankäynnistä oikeussaleihin ja opinnoista yksityiseen päätöksentekoon. Kriittinen ajattelu, argumentaatio ja puhetaito ovat toisistaan erottamattomia valmiuksia. Ne kuuluivat yhteen jo Antiikin klassisessa retoriikassa, joka tähdensi tilanteeseen soveltuvien esitystapojen tunnistamista, ”kykyä havaita kunkin asian yhteydessä vakuuttava”. Aktiivinen kansalainen tarvitsee juuri tällaista käytännöllistä järkeä, kykyä tilannearvioiden tekemiseen ja parhaiden ilmaisukeinojen valitsemiseen. Yhtä lailla kriittinen kansalainen tarvitsee näitä taitoja arvioidessaan ja vastustaessaan kaikkiin meihin kohdistuvien viestien paljoutta.
Väittely opetusmenetelmänä. Kriittisen ajattelun, argumentaation ja retoriikan taidot käytännössä katsastaa tiiviisti väittelyn historiaa ja teoriaa, jäsentelee selkeästi argumentaation ja retoriikan perusteet sekä antaa käytännönläheisen tuen väittelyiden toteuttamiseen pedagogisesti perusteltuna menetelmänä.
Lue kirjan alkusanat ja näytesivuja (PDF).
25 € (kestotilaajille –25 %)
Sisällys
Alkusanat
Kirjan taustasta ja sisällöstä
I MIKSI VÄITTELYÄ?
Kriittinen ajattelu
Väittely argumentaationa ja kommunikaationa
Väittely ja retoriikka draamana
II VÄITTELYN HISTORIAA
Antiikki: dialektiikan ja retoriikan alkuperä
Keskiaika ja yliopistolaitoksen synty
Renessanssi ja uusi aika
Kohti nykyaikaa
III VÄITTELY, ARGUMENTAATIO ja RETORIIKKA
Väittely argumentaationa ja retoriikkana
Väittelymallien metaforat
Argumentaation elementit
Päättelyn muodot
Argumentaation virheet ja harhapäätelmät
Argumentaation rakentamisen keinot
Perusteiden pätevyysalueet
Kielen tehokeinot
Argumentaation uskottavuus
Puhetaito väittelyn tukena
Puheeseen valmistautuminen
Puheen suunnittelu, rakenne ja tehtävät
Persoonan tukeminen
IV VÄITTELY NYKYAIKANA
Modernin kouludebatin synty ja tärkeimmät väittelymallit
Traditionaalinen väittelymalli
Ristikuulustelutekniikka
British Union -väittely
Lincoln–Douglas-väittely
Ongelmanratkaisumalli
Traditionaalinen väittely irlantilaisessa jesuiittakoulussa
V TRADITIONAALISESTA VÄITTELYSTÄ UUSIIN HAASTEISIIN
Uudet väittelymuodot
British Parliamentry Debate
”Nuijasota” eli Mace Debate
Muita uusia väittelymuotoja
Väittelykilpailut ja -seurat
Yliopistojen kansainväliset kilpailut ja väittelyseurat
Koulujen kansainväliset kilpailut
Joukkueväittelyn perustaidot
Tyyli
Sisältö
Strategia
VI VÄITTELYT SUOMESSA
Väittely opetussuunnitelmissa ja oppikirjoissa
Väittelykilpailut
Sokrates-väittelykilpailu
Väittely opetuksen kokonaisuudessa
Dialogi ja debatti
Väittely opetusmuotojen ketjussa
Väittelyn pohjustaminen ja purkaminen
Väittely yliopiston opetusmenetelmänä
Suomalaisten yliopistojen väittelyseurat
VII JÄLKISANAT
KIRJALLISUUS
Yleishyödyllistä kirjallisuutta ja verkkosivuja
Lähteet
LIITTEET