Kirjat

Kirjat

filosofoidaan_netti
Marie-France Daniel, Louise Lafortune, Richard Pallascio, Pierre Sykes

Filosofoidaan matematiikasta ja luonnontieteistä.

Erehdys kuin tärähdys. Lapset ja nuoret tutkailevat asioita. He vaativat perusteita, isoavat merkitystä ja riemuitsevat kohentuneista taidoistaan. Vaikeiksi koetuista asioista ja aineista oppii nimittäin keskustelemaan, yksin ja yhdessä. Matematiikasta ja luonnontieteistä saa kiinni, kun oivaltaa niiden historiallisuuden ja sosiaalisuuden. Hyvä opettaja osaa näyttää ja purkaa myös luma-aineitten lumouksen.

Filosofoidaan matematiikasta ja luonnontieteistä auttaa erityisesti niitä, joilla on vaikeuksia näissä aineissa. Mutta lisäksi se innostaa niitä, jotka jo luottavat itseensä laskijoina, havaitsijoina, päättelijöinä ja arvostelukykynsä käyttäjinä. Kirja on tarkoitettu tukiaineistoksi romaaneille Matildan ja Taavetin matemaattiset seikkailut ja Matildan ja Taavetin seikkailut tieteen maailmassa, jotka on suunnattu 9–13-vuotiaille. Dialogiseen, yhteisölliseen oppimiseen tukeutuvaa teosta voi käyttää itsenäisestikin, koulun ulkopuolella.

Matematiikkaan ja luonnontieteisiin ei synnytä. Niihin opitaan.

Tutustu esimerkkiaukeamaan. (PDF)

25 € (kestotilaajille –25 %)

Pakettitarjouksena Filosofoidaan -opas sekä kaksi oppilaiden kirjaa Matildan ja Taavetin matemaattiset seikkailut ja Matildan ja Taavetin seikkailut tieteen maailmassa yhteensä 30 € [tilaa verkkokaupasta].

Pakettitilaukset ryhmille suoraan (ei verkkokaupan kautta) Ota yhteyttä -linkistä tai s-postilla tilaukset@netn.fi tai puhelimella 040 721 4891. 

Sisällys

Johdanto
  Nuoret filosofoimaan matematiikasta ja tieteistä
  Miten nuoret saa filosofoimaan luma-aineista
      Lukeminen
      Oppilaitten kysymykset
      Yksilökohtainen pohdinta ennen keskustelua
      Filosofinen keskustelu tutkailuyhteisössä
      Yksilökohtainen pohdinta keskustelun jälkeen
  Esimerkkejä nuorten käymistä filosofisista keskusteluista
      Tutkailuyhteisöjen suhteet matemaattiseen oppijuuteen
      Tutkailuyhteisö
      Perusperiaatteet
      I periaate – merkityksen omakohtainen muodostus
      II periaate – sisäkohtainen motivaatio
  Kuinka matematiikkaan sovellettu filosofinen lähestymistapa voisi auttaa torjumaan oppilaitten vaalimia myyttejä ja ennakkoluuloja?
  Lopuksi

Keskustelupohjia, harjoituksia ja aktiviteetteja
  Abstrakti
  Hyväksyminen
  Vieruskulma
  Eläinten ajattelusta
  Ulkoa oppiminen ja ymmärtäminen
  Astronautti
  Ennen ja jälkeen
  Kaunis – kauneus
  Aivan liikaa
  Bell
  Pinko
  Hyvät perusteet
  Neliö ja vinoneliö
  Syy
  Ympyrä
  Muutan mieltäni
  Yhteisvoimin ratkaisua hakemaan
  Luvut ja numerot
  Miten ja miksi ihmiset keksivät matematiikan?
  Ymmärretään matematiikkaa
  Ristiriita
  Yhteistyö
  Uskoa – uskomukset
  Curie
  Darwin
  Hajottaa
  Haasteita, kamppailuja, voittoja
  Matikkainho
  Ounastus
  Jakaa
  Opettaja tietää varmaan kaiken
  Joukko
  Noin
  Kuutio – olla tai näyttää
  Mallioppilas
  Kokeet
  Poikkeus säännöstä
  Erilainen laskutapa kuin meillä
  Ottaa osaa
  Haaskata toisen aikaa kyselemällä liikoja
  Kokea
  Tutkia tai tutkailla
  Perhe, heimo ja luokka
  Loppuratkaisu
  Fluorisoiva & fosforisoiva
  Genetiikka eli perinnöllisyystiede
  Matematiikkanerot
  Geologi
  Geometria – onko se edes matematiikkaa?
  Kaverien kanssa oleminen on tärkeämpää kuin matematiikassa pärjääminen
  Epävarma epäröi
  Epämääräinen – ääretön
  Intuitio
  En ymmärrä, miksi hyvin pärjäävien pitäisi muuttaa mitään
  Vapaus – ajatuksenvapaus – vapaaksi oppiminen
  Pituus ja paino
  Matematiikalla ei ole mitään tekemistä elämän kanssa
  Matematiikka käsittelee totuuksia, jotka ovat jo olemassa maailmankaikkeudessa ja ihmisten tarvitsee vain löytää ne – ihmiset ovat keksineet matematiikan
  Matematiikka on välttämätöntä jokapäiväisten ongelmien ratkaisemisessa
  Matikasta ei ole mitään hyötyä
  Matikka on tylsää
  Mittaaminen
  Mikrobi
  Mineraalit
  Kertolasku
  Myytit
  Jos ei ole hyvä matikassa… epäonnistuu siis kokeissa
  Havainnointi ja päättely
  Laskutoimitus
  Sattumalta
  Pasteur
  Pieni luku – suuri luku
  Epäonnistumisen pelko
  Plagiaatti
  Ryhmässä on helpompaa ja mukavampaa kuin yksin
  Mahdollinen
  Ennakkoluulot
  Lainaaminen
  Ennusteet
  Nobel-palkinto
  Ongelma
  Tutkimusmenetelmä
  Opettaja myöntää, että hän tarvitsee meitä
  Todistaminen ja osoittaminen
  Ominaisuudet – sitkeys – järjestelmällisyys – itseluottamus ja niin edelleen
  Jotkut… kaikki
  Neliöjuuret
  Röntgenkuvaus
  Radium
  Päättely
  Suhde
  Pohtiminen
  Vastustajan kunnioittaminen – ali- tai yliarvioiminen
  Onnistu paremmin ja työskentele vähemmän
  Tyytyväisyys
  Oppinut
  Skeptikko
  Tieteentekijä
  Keskittyminen
  Erehtyminen
  Pallo
  Strategiat
  Subjektiivista ja objektiivista
  Taikatemppu
  Kaikki ne, jotka ovat hyviä matematiikassa, eivät pysty ymmärtämään, että muilla voi olla vaikeuksia
  Työskentely esimerkkien pohjalta
  Kolmio
  Liian vakava
  Yksimielisyys
  Yksi ei sulje toista pois
  Totuus
  Pystysuuntainen – vaakasuuntainen – poikittainen
  Nolla – ei mitään

Matemaattis-filosofisen ja luonnontieteellisen romaanin käsitehakemisto
  Johdanto
  Matildan ja Taavetin matemaattiset seikkailut
  Matildan ja Taavetin seikkailut tieteen maailmassa

Viitteet
Kirjallisuusluettelo
Kiitokset
 

(Philosopher sur les mathématiques et les sciences, 2004)
Kääntäjä(t): Tapani Kilpeläinen, Jarkko S. Tuusvuori
Julkaisuvuosi: 2010
Sivumäärä: 136
ISBN: 978-952-5503-44-9