Konkreettinen humanismi ja tekemisen taito: elokuvarealismin magiasta

[Tämä on kirjoituksen laaja verkkoversio; ks. painolehden versio tästä. Tämä laajempi versio ilmestyi alun perin Filosofia.fi-portaalissa.] ”Elokuvaa tehtäessä kysytyt kysymykset ja valitut ratkaisut ovat poliittisia siinä mielessä, että sijoittaessamme jokaisen henkilön yhteiskunnalliseen, taloudelliseen, kulttuuriseen, historialliseen kontekstiinsa me luomme – suodatetussa ja dramaattisessa ja elokuvallisessa ja siten metaforisessa muodossa – maailman, joka jollakin tavoin vaikuttaa siihen, … Lue lisää

Antikristus elokuvissa

mv5bmje3mjq2odc1n15bml5banbnxkftztcwnjyymzi5mg

[Tämä on kirjoituksen laaja verkkoversio; ks. painolehden versio tästä.]   Jos kirjallisuuden, kuvataiteen tai klassisen musiikin vastaanotto olisi yhtä latteaa kuin elokuvien, kulttuurin keskustelupalstat täyttyisivät surunvalittelijoista.  Elokuvan elonmerkiksi näyttää riittävän katsojamäärien ja studiotulojen kirjaaminen. Elokuvakulttuurin hautajaispuheet jäävät erikoislehtiin ja yksittäisten aficionadojen kolumneihin. ”Elokuvasivistyksestä” puhuminen kuulostaakin tänään epäilyttävän 70-lukulaiselta tai holhoavalta. Elokuva ansaitsisi enemmän, sillä se … Lue lisää

Fiktio ja ’esittämättömissä oleva’ – Kaikki elokuvat ovat vain toisintoja mykkäfilmeistä

Shigehiko Hasumi    I Yli viidenkymmenen vuoden kokemus elokuva-arvostelijana on muovannut minussa tietyn oletuksen elokuvan perusontologiasta. Vaikka olen viittilöinyt tähän hypoteesiin aiemmissa julkaisuissani, en ole vielä kunnolla esittänyt sitä. Olisi jo korkea aika. Lyhyesti: elokuva ei ole välineenä tai viestimenä vieläkään todella ottanut ääntä olennaiseksi ainesosakseen. Tämä väite pätee kaikentyyppisiin filmeihin, olipa nämä tuotettu viihteeksi … Lue lisää