Valvojien syksystä vaaran sydäntalveen

Valtteri Raekallion, Jaakko Yli-Juonikkaan ja Harry Salmenniemen monitaiteinen esitys Valvojat (2023) levittäytyi elo-syyskuussa Helsingin ydinkeskustaan. Teos yhdisteli tanssia, kirjallisuutta ja pelillisyyttä kuten Raekallion aiemmatkin yhteistyöt. Tällä kertaa tyylilaji ja kirjallinen sisältö oli synkänjylhä sekoitus Yli-Juonikkaan Jatkosota-extran (2017) äärioikeistoparodiaa sekä Salmenniemen novelleista tuttua viistoa päällekirjoittamista, jossa jokin ensin ehkä asialliselta vaikuttava lähtee suistumaan raiteiltaan kohti pimeyttä. … Lue lisää

Netin pelejä

Internet suorastaan pursuilee kaikkea mahdollista pelaamiseen liittyvää. Ja ihmekös tuo: samoilla laitteilla, joilla pyöritetään hupiohjelmia, selataan verkkoa ja samat pelien kontrolleja pitelevät kädet luotsaavat virtuaalilautoja www-aallokoissa. Uudet tekniset välineet ovat antaneet pelaajille mahdollisuuden muuttua kuluttajista luojiksi, ja netti on tarjonnut kanavan jakaa tuotoksiaan ja olla yhteydessä muihin pelaajiin ja pelintekijöihin. Nykyään pelientusiastit tuottavat valtavasti kuvia, … Lue lisää

Älä hyvä ihminen hermostu! – eli miksi aikuinen pelaa Kimbleä

  Kimble-pelilaudan legendaarisen pop-o-maticin nakutus on yhtä tuttu ääni kesäpaikkamme saunaterassilla kuin rannoillamme huhuilevan kaulushaikaran soidinlaulu. Ystäväjoukkomme kerääntyvät yhteen tai sekaantuvat iloisesti tuskaa tuottavan laudan äärellä. Pelin saksalaisen, paljon vanhemman version nimi onkin Mensch ärgere dich nicht (1914), eli ”Älä hyvä ihminen hermostu”, mikä kuvaa Kimblen lapsellisuuteen verhoutuvaa petomaisuutta[1]. Kimblen maailmassa kaikki ovat kaikkien ruokaa. … Lue lisää

Kelpo johdatus videopeleihin

Tom Chatfield, Hupi OY. Miten pelaaminen mullisti viihdeteollisuuden. Docendo, Jyväskylä 2011. 199 s. Konsoli- ja tietokonepelejä pelataan hyvin paljon. Silti videopelit ovat ikään kuin piilossa. Päivälehtien kulttuurisivuilla arvioidaan kirjoja, elokuvia, taidenäyttelyitä, teatteri- ja musiikkiesityksiä sunmuita sivistyshuvituksia, mutta ei juuri koskaan videopelejä. Helsingin Sanomien nuorisoliite Nyt tosin kirjoittelee uusimmista räiskintäpeleistä ja niitä mainostetaankin näkyvästi, mutta vakavaa puhetta … Lue lisää

Vuonna ’85

Tapani Kilpeläinen & Jussi Omaheimo   1 Ennen videopelien vahvuus oli tyhjyys ja sisällöttömyys. Pelit olivat myös vaikeita, koska ne olivat lyhyitä ja sisällöttömiä. Osittain syynä oli tekniikka. 1980-luvun tietokoneiden muistiin ei paljoa mahtunut. Mutta toisaalta vaikeus lisäsi pelin käyttöikää – pelin läpäiseminen vaati enemmän aikaa. Suppeassa pelissä vaikeus tuotettiin niin, että pelaajalta vaadittiin pikselintarkkoja … Lue lisää